fredag 20. november 2009

Karibien avlyst på grunn av regn!!!

Ja, det er mulig (men ikke si det til noen).

Sist vi skrev ventet vi på flyet til San José, Costa Rica og Karibien. Og mandag kom vi oss dit. Dagen i landsbyen Cahuita begynte kjempeflott – det var så fin sol og så varmt at jeg matte ha en øl til lunsj. Vi gikk tur på stranda tilhørende nasjonalparken like ved, solte oss, badet, spiste frukt og snakket med en papegøye på veien tilbake til hotellet, som hadde hengekøyer i palmene utenfor, lå rett ved sjøen og var kjempekoselig. Store reker til middag hos Edtih, en tykk og fin kvinne av afrikansk opprinnelse. Idyll.

(På bildet går vi tur på stranda den dagen det IKKE var sol. Ikke fullt så mye idyll.)

Vel hjemme tok det et kvarters tid før det begynte å bøtte ned. Og det fortsatte hele natten. Da vi skulle spise frokost på tirsdag, la vi like godt klærne i plastposer og gikk i bikini. Det stoppet ikke før langt utpå dagen. Og etter en kikk på værmeldinga kunne vi konstatere at siste dråpe ikke kom å falle på flere dager, ja kanskje over helgen. Derfor gjorde vi kort prosess: Onsdag dro vi tilbake til San José, sov noen timer på et hostel og satte oss på bussen til El Salvador klokken 03 om morgenen.

Og nå er vi endelig her. Torsdagen brukte vi 19,5 timer på buss (fra Costa Rica, gjennom Nicaragua og Honduras - og til El Salvador). I natt sov vi som steiner på busselskapets hotell med vaktmann og pumpehagle utenfor (i San Salvador er det ikke trygt å ferdes særlig mye ute etter mørkets frembrudd). Dagen i dag begynte vi med maistortillas, egg, bønner og platanos og nå skal vi øyeblikk starte på den halvannentimes bussturen til landsbygda. Sol og strand får vi ta her i landet, på Stillehavets kyst til uken. Først skal vi treffe Ommunds vertsfamilie igjen!